In mijn praktijk zie ik veel vrouwen met menstruatieproblemen, overgangsklachten en postmenopauzale klachten. Vrouwen in de vruchtbare leeftijd klagen vaak over PMS, hormonale migraine en heftige en pijnlijke menstruaties. Rond de overgang spelen opvliegers, nachtelijk zweten, onregelmatige menstruatie, vaginale droogte en depressieve stemmingen een rol. Een aantal jaren na de menopauze komen weer andere hormoongerelateerde klachten voor, zoals hart- en vaatproblemen, osteoporose en incontinentie.
Waarom hebben zo veel vrouwen tegenwoordig last van hun hormonen? De belangrijkste oorzaken heb ik in deze blog beschreven.

Koolhydraatrijke voeding
Genetisch zijn we nog 99.9% als jager-verzamelaar. De hedendaagse voeding bevat veel meer koolhydraten en suikers dan we nodig hebben. Om de suikerspiegel in ons bloed toch laag te houden maken we meer insuline aan. Deze insuline kan de oestrogeenstofwisseling in de war gooien. Ook wordt ons gewicht hierdoor negatief beïnvloed: het teveel aan suiker wordt opgeslagen als vet. Het hormoon leptine speelt hierbij ook een grote rol. Als het leptinesysteem verstoord is, denkt je lichaam dat er te lage voorraad energie is om problemen op te lossen en zal je steeds meer trek in snelle koolhydraten krijgen. Bovendien bevat de hedendaagse voeding veel anti-nutriënten die de darmen en het hormoonsysteem kunnen verstoren.

Milieu
De mens heeft steeds meer dingen bedacht om snel en efficiënt voedsel te verbouwen. Men gebruikt ‘gewasbeschermingsmiddelen´, oftewel producten om ongedierte en ziektes te bestrijden. In de veeteelt gebruikt men ook allerlei producten om te voorkomen dat de dieren ziek worden. Bovendien worden ze zo behandeld en gevoed dat ze zo snel mogelijk groeien. Ook in ons dagelijks leven hebben wij te maken met allerlei chemische vervuiling, zoalsconserveringsmiddelen, weekmakers uit plastic, hormonen, medicatie en de afbraakproducten hiervan. Helaas werken veel van deze stoffen hormoonverstorend

Ontgiften
Doordat al deze producten onnatuurlijk zijn, is het heel lastig voor ons lichaam om deze weer af te breken en af te voeren. De darmen, lever en nieren spelen een belangrijke rol.  De meeste van de verstorende stoffen zijn niet oplosbaar in water en moeten eerst door de lever gebonden worden. Ook synthetische hormonen moeten eerst afgebroken worden. Helaas lukt dit niet altijd goed en blijven ze als schadelijke stoffen in het lichaam aanwezig. Deze stoffen kunnen allerlei klachten veroorzaken, zoals opvliegers, stemmingsproblemen en slapeloosheid.

Stress
Het is heel logisch dat stress geen positieve invloed heeft op je hormonen. Evolutionair is het niet handig om je voort te planten in een onveilige omgeving. Bovendien zet stress allerlei mechanismen in werking. Zo krijg je een hogere energie(suiker)behoefte en worden grondstoffen en cofactoren, zoals vitamines en mineralen, voor hormonen als cholesterol gebruikt om het stresshormoon cortisol te maken. Bij stress moet je niet alleen denken aan ´een overbelast leven´. Ook chronische ontstekingen, slaapproblemen, fysieke belasting en emotionele problemen dragen bij aan ons stressniveau.  Neem je dan ook nog eens geen tijd voor ontspanning en beweging, dan beland je daardoor in een neerwaartse spiraal.  Je hebt misschien koffie nodig om wakker te worden en alcohol en/of een pilletje om te ontspannen.

Voedingstekorten
Door de landbouw- en veeteeltmethodes van tegenwoordig bevat onze voeding veel minder vitamines en mineralen dan vroeger het geval was. Omegavetzuren kwamen bijvoorbeeld vroeger in hogere concentraties in gras en veevoer voor, waardoor eieren, zuivel en vlees een goede omegavetzuurbron waren.
Bodemflora heeft veel invloed op de opname van mineralen. Door de snelle onnatuurlijke groei van planten bevatten deze steeds minder vitamines en mineralen. Deze vitamines, mineralen en andere bioactieve stoffen zijn noodzakelijk voor een goede hormoonstofwisseling. Heel vaak worden hebben we als mensen daardoor tekorten aan omegavetzuren, zink en magnesium.

Conclusie
Je kunt zelf al veel bereiken in je hormoonhuishouding door je voeding en leefstijl aan te passen. Eet zo veel mogelijk onbewerkt en van het seizoen. Doe iets aan stressreductie, vul voedingstekorten aan en probeer chemische stoffen zo veel mogelijk te mijden. Zorg dat je darmen en lever in optimale conditie zijn. Vraag zo nodig advies om de hormoonbalans met natuurlijke middelen te herstellen. Of maak een afspraak voor een persoonlijk plan.