Menstruatieklachten natuurlijk verhelpen!

Sommige vrouwen voelen zich topfit tijdens hun menstruatie. Anderen hebben lichte menstruatieklachten zoals een beetje buikpijn of hoofdpijn. Er zijn ook vrouwen waarbij de premenstruele symptomen (PMS) zo heftig zijn dat deze hun dagelijks leven verstoren. Ze hebben bijvoorbeeld last van stemmingswisselingen, heftige kramp, depressieve en angst gevoelens, darmproblemen, pijnlijke borsten en gewichtstoename. Gelukkig is hier meestal iets aan te doen!

Tips bij menstruatieklachten:

  • Blijf bewegen, beweeg ten minste 20 tot 30 minuten per dag intensief dit heeft een positieve invloed op  de hormoonstofwisseling. 
  • Neem voldoende ontspanning en slaap, stress heeft een negatieve invloed op menstruatieklachten.
  • Beperk het gebruik van koffie en alcohol, deze kunnen van invloed zijn op PMS klachten.
  • Drink dagelijks 1,5 – 2 liter water, dit zorgt voor een betere vochtbalans.
  • Eet veel voedingsvezels, dit helpt de afvalstoffen sneller het lichaam te verlaten.
  • Eet zo puur en onbewerkt mogelijk, daarmee vermijd je hormoonverstorende stoffen.
  • Probeer geen zoete tussendoortjes te eten, kies voor fruit als je lichaam snakt naar suiker, dan blijft de humeurigheid weg.
  • Eet twee keer per week vette vis of neem een goed omega-3 supplement.
  • Neem een goed vitamine B supplement.
  • Bij onregelmatige of wegblijvende menstruatie zonder speciale aanleiding heeft het zin om naar de hormoonbalans te laten.kijken.
  • Er zijn specifieke kruiden en supplementen om de hormoonbalans in evenwicht te krijgen. Belangrijk is te weten of er een oestrogeen tekort is of dat er juist te veel oestrogenen zijn.
  • Natuurlijk zijn er nog meer therapiemogelijkheden, maak een afspraak voor een persoonlijk behandelplan!