Veel mensen voelen zich in de winter wat somber, ze hebben geen fut, willen meer slapen en hebben meer behoefte aan suiker en koolhydraten. Een winterdip zou te maken hebben met het hormoon melatonine; als je weinig licht ziet wordt er meer melatonine geproduceerd. Volgens anderen beïnvloedt zonlicht het gehalte aan chemische stoffen in de hersenen die het humeur beïnvloeden, zoals serotonine.

Tips bij een winterdip

  • Breng licht in je leven, zorg dat er zo veel mogelijk licht in je huis of op je werkplek valt. Gebruik eventueel een speciale daglichtlamp om zonlicht na te bootsen.
  • Beweeg, het liefste in de zon, een (lunch)wandeling is een uitstekend idee.
  • Als het niet lukt om voldoende zonlicht op de blote huid te laten vallen dan is het slikken van vitamine D een alternatief. Uit onderzoek is gebleken dat minimaal 10 mcg per dag noodzakelijk is voor een goede gezondheid. Er zijn steeds meer gegevens bekend dat een vitamine D tekort een rol speelt bij onder andere de volgende aandoeningen; klachten aan het bewegingsapparaat, auto-immuunziektes, diabetes type 2, hart- en vaatziekten.
  • Beperk het gebruik van suiker en witmeel, dit maakt u moe en suf, eet liever meer eiwitten.
  • Beperk het gebruik van alcohol, dit kan depressieve gevoelens versterken.
  • Pak emotionele stress aan, activiteiten als yoga en ademhalingsoefeningen kunnen stress verminderen. Maar ook orde scheppen in je sociale en financiële situatie kan rust geven.
  • Verwen jezelf, plan voldoende rust en ontspanning in of maak een afspraak voor een massage.
  • Als de klachten je leven te veel beïnvloeden, dan maak ik graag een persoonlijk plan voor je!