Tips bij stress en burn-out

Heb jij last van stress? Vaak kan je er zelf veel aan doen!
Een beetje stress voor bijvoorbeeld een presentatie of wedstrijd is gezond. Maar als deze situatie langer duurt dan is het belangrijk dat deze belasting niet zwaarder is dan gedragen kan worden. Als deze situatie lang duurt dan kan stress veranderen in overspannenheid of zelfs een burn-out. Volgens de cijfers heeft 14% van de werknemers in Nederland een burn-out, alleen daarom vraagt al het voorkomen en genezen van een burn-out serieuze aandacht.
In de natuurgeneeskunde gaan we er van uit dat de mens het geheel is van lichaam, gedachten en emoties. Daarom is therapie op al deze vlakken aan te raden.
Vaak is gesprekstechniek bij een psycholoog zinvol, maar als dit niet voldoende werkt dan kan complementaire hulp overwogen worden.
De reguliere aanpak werkt nog beter als gekeken wordt naar de specifieke tekorten in het lichaam. Als deze aangevuld worden is sneller herstel mogelijk.

Tips bij stress en burn-out
 

  • Het belangrijkste aandachtspunt is het opladen van de accu. Daarna kan geleerd worden anders met de belasting om te gaan. Het tijdelijk terugnemen van de druk is zinvol evenals het zoeken van hulp en het aanvullen van eventuele tekorten in het lichaam. Stress kan verminderen door meditatie, het luisteren naar muziek en diverse ontspanningsoefeningen.
  •  De volgende stap is het aanpassen van de voeding, in het algemeen wordt aanbevolen meer groenten en fruit te eten en bewerkte koolhydraten en andere belastende stoffen te laten staan. Een persoonlijk op jouw lichaam en leefstijl geschreven voedingsplan is aan te bevelen!
  •  Bewegen is de volgende stap, eventueel is dagelijks eerst een klein wandelingetje een prima begin. Zodra de energie toegenomen is kan dit uitgebouwd worden tot 30 tot 40 minuten stevig bewegen per dag.
  •  Leuke dingen doen! Overbelaste mensen hebben vaak geen tijd genomen om te ontspannen, het is belangrijk voldoende leuke dingen in je dagelijks leven in te plannen.
  •  Hoe ben je in deze burn-out terecht gekomen? Welke factoren in het werk, gezin of sociale omgeving hebben een rol gespeeld? Hoe ben je er mee omgegaan? Wat wil je bereiken? Hoe kan een vervolg worden voorkomen?
  • Ieder mens is uniek en behalve de signalen van uitputting komen veel verschillende klachten voor zoals; angst, geheugen- en concentratieproblemen, prikkelbaarheid, hoofdpijn, slaapproblemen, stijve spieren, verminderde weerstand, stemmingswisselingen, spijsverteringsproblemen en verhoogde vatbaarheid. Door goede suppletie kunnen deze klachten snel verminderen. Het is niet handig om zelf te gaan dokteren, sommige supplementen kunnen  namelijk de werking van reguliere medicatie verstoren.