Artrose of artitis komt vaak voor. Tot de symptomen behoren pijnlijke, stijve gezwollen gewrichten in verschillende lichaamsdelen. De pijn is het resultaat van slijtage van het kraakbeen, het schokabsorberende materiaal dat tussen de botten en in de gewrichten zit. Als het kraakbeen slijt, schuren de beenderen tegen elkaar.

• Omdat u zelf niet kunt vaststellen om wat voor gewrichtsprobleem het gaat, kunt u gewrichtsstijfheid of zwellingen, roodheid of pijn het beste eerst met uw arts bespreken. Deze blog bevat adviezen om het kraakbeen te herstellen.

• Een belangrijk onderdeel van de behandeling van gewrichtsproblemen is het dieet. Samen met gepaste beweging en een goed gewicht draagt dit bij tot een goede gezondheid.

• Eén van de veel beschreven oorzaken is de opslag van zure afbraakproducten in het weefsel. De hedendaagse voeding bevat te veel producten die een zure rest in het lichaam achterlaten en daardoor de gewrichten aantasten. Eten en leven zoals onze voorouders dat deden voordat de landbouw en veeteelt werd uitgevonden is het beste dat je kunt doen om ontstekingen zoals artrose tegen te gaan. Het paleodieet is lekker en niet erg duur! Het opstellen van een persoonlijk acceptabel voedingsplan is heel zinvol.

• Warmte aanbrengen op een pijnlijk gewricht kan voor verlichting zorgen. Gebruik bijvoorbeeld een warm kompres of neem een warm bad. Of maak een afspraak voor het gebruik van de infrarood deken. Deze behandeling heeft een positieve invloed op het hele lichaam, met name spieren, pezen en gewrichten en verlicht daardoor de pijn.

• Koude is vooral efficiënt als de gewrichten ontstoken zijn. Wikkel ijsblokjes in een handdoek of een washandje en houd deze tegen het pijnlijke gewricht.

• Er zijn diverse kruiden die zowel in- als uitwendig een goede uitwerking op de gewrichten hebben, deze kunnen bijvoorbeeld ontstekingsremmend, versterkend, vuilafvoerend, pijnstillend of opbouwend werken.

• Eet regelmatig vette vis, zoals bijvoorbeeld zalm, makreel of forel. Vette vis  heeft een positieve werking op gewrichtsklachten.

• Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de instandhouding van gezonde botten, in de winter en het voorjaar is het verstandig een goed supplement te gebruiken. Ga in de zomer en het najaar minimaal twee maal per week 15 minuten met het gezicht, de armen, handen en bij voorkeur ook het bovenlichaam zonder zonnebrandcrème in de zon zitten om uw vitamine D voorraad op peil te houden.

• Er zijn diverse supplementen te koop die een positieve invloed kunnen hebben op gewrichten. Een goede orthomoleculaire behandeling vraagt echter specialistische kennis omdat de oorzaak van de klacht behandeld dient te worden.